Geotronic Bt.
gyors, pontos, rugalmas

Elkészült az épülettel:

Ha egy új épület (épületbővítés) elkészült, azt az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetnie. Ha nem jegyezteti be a telken létrejött változást, akkor ez a változott épület jogilag nem fog létezni, aminek nagyon kellemetlen szövődményei lehetnek. Ehhez a tulajdonosnak el kell készíttetnie az ingatlan-nyilvántartási bejegyzéshez szükséges "épületfeltüntetési vázrajzot", amely alapján a Földhivatal a változást átvezeti.

A 2013. január 1. utáni időkben ennek elmulasztására már nem is nagyon van lehetőség, mert a használatbavételi (fennmaradási) engedély kiadásának előfeltétele lett a vázrajz elkészíttetése, földhivatali záradékoltatása, és feltöltése az [OÉNY -be (Országos Építésügyi Nyilvántartás)] (https://www.e-epites.hu/Vazrajz/)

Ha esetleg az épület korábban készült, csak nem lett bejegyezve, és az épületre a korábbi időkből van már jogerős használatbavételi (fennmaradási) engedélye, akkor marad a régi eljárás, miszerint az engedély és az elkészített épületfeltüntetési vázrajz alapján a bejegyzést el lehet végeztetni.

Minden esetre az elkészült épületet az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni. Magától az épület se a tulajdonlapra, se az ingatlan-nyilvántartási térképre nem kerül be, ehhez épületfeltüntetési vázrajz szükséges, amit csak ingatlanrendezői minősítéssel rendelkező földmérő mérnök készíthet el.

Korábban ezt gyakran "elfelejtették" megcsináltatni, aztán például egy esetleges eladásnál, vagy bankkölcsön igénylésnél derül csak ki, hogy a telken semmilyen ház sincs a nyilvántartásban, vagy a régi már lebontott szerepel és aztán kezdődik a kapkodás, mert meghiúsulnak a tervek e miatt, vagy igen jelentős időeltolódást szenvednek. Ennek megelőzésére hozták 2013-tól ezt a fordított eljárási rendet, hogy amíg nincs elkészítve, és a földhivatal által záradékkal ellátva a vázrajz, addig ki sem adják a használatbavételi engedélyt.

Abban az esetben, ha rájön arra, hogy valami eltérés van az ingatlan-nyilvántartás és a helyszíni állapot között, és valamilyen oknál fogva ezt rendezni kellene, de kiderül, hogy az épületnek nem is volt használatbavételi engedélye, esetleg építési se, akkor, ha az épület több mint 10 éve háborítatlanul a helyén áll, kérhet rá úgynevezett „hatósági bizonyítványt”, amellyel az első fokú építésügyi hatóság (önkormányzat) igazolja, hogy ott van az épület, amely alapján szintén be lehet jegyeztetni a meglévő épületet. Ha semmilyen papírja sincs, akkor csak az ingatlan-nyilvántartási térképnek egy előzetes rétegre vezetik be, aminek nincs jogkövetkezménye. Papírországban élünk, sajnos ez van.